• zoomSoirée Dansante
    Soirée Dansante © M.F. Plissart
  • zoomSoirée Dansante
    Soirée Dansante © M.F. Plissart
  • zoomSoirée Dansante
    Soirée Dansante © M.F. Plissart

Soirée Dansante

Synopsis

Soirée dansante was een voorstelling « zonder dramaturgie » en werd verondersteld louter « dans, dans, niets dan dans » te zijn, maar niettemin werd het gevoed door een aantal inspiratiebronnen. In dit zowel op esthetisch als choreografisch vlak eclectische stuk, moest de toeschouwer echter zelf de referenties ontdekken: gaande van Egyptische hiërogliefen en beelden tot het werk van Miró, van kinderspeelgoed tot de hindoeïstische bhakti... De voorstelling was in vier hoofd-« periodes » ingedeeld: het erg beklemmende kwartet « Anubis », het uiterst bekoorlijke duet « Lapin », een herneming en versterking van het totaal ontregelde trio van « Surprise » en de meer mystieke sequentie « Raga », waarin de zeven dansers verenigd waren. Deze voorstelling met haar talrijke verrassingseffecten had geen decor, wat alle aandacht richtte op de kostuums en de choreografische compositie.

Pers

Pers

The dance of Thierry Smits is uncommonly virtuoso and surprising, the choreography exceptionally pure and complex (...) Soirée Dansante is a masterly, inventive and self-relating choreography for which you need more than one pair of eyes and ears. It would appear to be an ode to the volatility of dance, a proof that abstract work does not have to be dry and powerless.

De Morgen, Domenike Van Besien, 6/12/95

The modern dance has put certain narrow‑mindedness on itself that Thierry Smits succeeds to break through in a lovely way, simply by using everything that appears to him. Whether that be ballet-poses, disco-freaking, folklore or pseudo-ethnic hands. But the spark in Thierry Smits is not particularly that what he uses, but rather the suppleness, the composed lines in which he said: melodies of movement and harmonies of a Mozartian sweetness, inventive and (seemingly) simple.

Rotterdams Dagblad, Martin Bijkerk, 22/01/96

The whole performance radiates such a boyish roguishness. A clearness you can also hear in the profound music of Noise-Maker's Fifes, with ritual sounds and common noises. A magnificent emphatic piece.

Het Belang van Limburg, Tuur Devens, 12/12/1995

One of the nicest results of this oeuvre is in the interpenetration of the different sequences, 'Anubis', 'Lapin' 'Surprise' and 'Raga' (titles which refer to the inspirational sources without implying any attempt to dramaturgical interpretation). So many moments of happiness in a choreography in which you can sense the incredible freedom of inspiration an inventiveness at any instance.

Le Soir, Jean‑Marie Wynants,8/12/95

Tour

Tour

Première 13/03/1998 CC't Vondel Halle
24/03/1998 L'Arc-en-ciel Rungis (FR)
29/04/1998=> 02/05/1998 CVA Bruxelles

previous
dezoom next
show